Sunsilk logo

داو

زیبایی ، به عنوان عضوی جدا ناشدنی از طبیعت، همیشه مورد توجه انسان و یکی از منابع تاثیر بوده است.

در نبود رسانه‌ها، استانداردهای زیبایی بر اساس موقعیت‌ جغرافیایی، المان‌های اجتماعی و سنتی تعریف می‌شد. چهارچوب زیبایی، سازه‌ای تحمیل کننده نبود. اما به مرور با بهره‌گیری از قدرت رسانه‌ها، استانداردها و کلیشه‌های زیبایی روز به روز تغییر و شروع به قدرت‌نمایی کردند، و معنای زیبایی به طور روزانه تغییر کرده است، معنای جدیدی که ریشه در جغرافیای زمین ندارد. معنایی که توسط چهارچوب‌های عجیب رسانه‌های جمعی تحمیل می‌شود. این موج مخاطبان را تشویق می‌کند تا تعریف خود از زیبایی را بر همین اساس قرار دهند.

با تشویق ایده‌ی ‘زیبایی حقیقی”  داو به دنبال این است که بر خلاف عرف، تعریف‌های رسانه‌ایِ زیبایی را زیر پا بگذارد و مخطبان را تشویق به قبول معنای تاریخی و برداشت انسان گرایانه از زیبایی کند. داو سعی می‌کند زیبایی را به عنوان یک مفهوم شخصی تعریف کند، که هر زن بر اساس تفکرات خود و به دور از هرگونه تعهدات اجتماعی فرهنگی چون قومیت، جنسیت، سن، رنگ پوست و یا شکل بدن، آن را برای خود تعریف کند.

کمپین “به او بگو زیباست”، اولین قدم داو در ایران بود که در راستای این برداشت آزادانه تمرکز داشت. هیچ مفهومی قوی‌تر از حس وابستگی عاطفی مادر و دختر نمی‌توانست این پیام را به جامعه زنان ایرانی منتقل کند.

دختران مادرهایشان را  قهرمان های خود می‌دانند، که منجر به نادیده گرفتن نقوص آن‌ها و دیدن آن‌ها به عنوان بهترین و زیباترین است، در حالی که هیچ تعریفی نمی‌تواند مادر را بیشتر از ستایشی که از طرف فرزندانش می‌گیرد خوشحال کند.

موضوع این است که بسیاری از دختران درگیر نگرانی‌ها و مشغله روزانه‌ی خود هستند، و این موجب می‌شود که ابراز احساسات به مادرانشان را فراموش کنند. و در عین حال بسیاری از مادران زیبایی خود را درگذر زمان فراموش می‌کنند. آنها نمی‌دانند که دخترانشان چه حسی نسبت به آن‌ها دارند و دیدشان از خود متفاوت از دیدی است که دخترانشان می‌پندارند و می‌بینند.

با اجرای کمپین ذکر شده فوق، داو اقدام به بازسازی این مشکل می‌کند تا  هر دو طرف این رابطه از نقش دیگری در زندگی خود آگاه باشند.

به دختران یادآوری می‌کند که جدا از سن و شکل بدن، مادر هنوز قهرمان زندگی آن‌هاست و ضمنا از طریق نشان دادن احساسات دخترانشان، به آن‌ها نشان دهند دخترانشان آن‌ها را بهترین و بدون نقص  و در یک کلام زیبا می‌بینند. به دور از مرزهای زیبایی مصنوعی، این دو موضوع تمرکزی عمیق‌تر بر مفهوم زیبایی دارند. بنابراین داو زنان ایرانی را در این مسیر به سمت زیبایی حقیقی همراهی می‌کند.

 

مفهوم دیگری  “تمایل به جوان‌تر به نظر رسیدن”  است که دارای ریشه‌های تاریخی به قدمت تاریخ حیات انسانی ِاست؛ اگرچه با گذشت قرن‌ها شرایط اجتماعی حاکم بر زندگی زنان بارها و بارها تغییر کرده است اما جوانی همواره به عنوان شرط لازم برای زیبا بودن مطرح بوده است. دلیل این موضوع به تعریف‌های مرسوم از زیبایی باز می‌گردد.

“هرگز نباید از هیچ زنی سن او را بپرسید” جمله‌ای است که کمتر فردی آن را از زبان زنان مختلف نشنیده باشد. چه چیز “پرسش از زنان در مورد سن‌شان” را تبدیل به یک منطقه ممنوعه کرده است؟ چه عواملی سبب تقویت این باور اجتماعی غلط در میان جوامع مختلف شده است و از چه مسیر می‌توان گامی موثر و مثبت در کمرنگ کردن چنین رفتارهای فرهنگی غلط برداشت؟

داو با طرح‌ریزی کمپین “زیبادرهرسنی” در صدد است تا با پاسخ دادن به این سوالات باری دیگر قدمی مستحکم، در راستای تحقق هدف متعالی خود، یعنی نهادینه شدن پیام زیبایی حقیقی در ایران بردارد.

نخستین مفهومی که با شنیدن کلمه”زیبایی” به ذهن بسیاری از زنان متبادر می‌شود، چهره و اندامی جوان، بی‌نقص و هماهنگ با ویژگی‌های مرسوم از زیبایی است. اما آیا زیبایی در مفهوم واقعی آن چیزی است که بتوان صرفا با ویژگی ظاهری آنرا قضاوت کرد؟ آیا مفهومی چنین جزئی است که بتوان آن را  به سن خاصی محدود کرد؟

بدانیم که طی قرن‌ها، زیبایی ظاهری به غلط مهم‌ترین سرمایه‌ی زنان تلقی شده است، و تحلیل رفتن تدریجی این زیبایی ظاهری با گذران سن، زنان را در معرض از دست دادن مهم‌ترین سرمایه‌ی خود قرار داده است، از همین رو زنان برای حفظ این سرمایه درصدد هستند تا با اجتناب از بیان سن واقعی خود و استفاده از مواد آرایشی، جوان‌تر به نظر برسند.

تعمق در مفهوم زیبایی حقیقی به ما نشان می‌دهد که دستاوردهای زنان در سنین مختلف، تجربیاتی که تنها با گذران سالیان به دست می‌آیند، ارزش‎های درونی که به واسطه تجربیات مختلف عمیق‌تر و پایدارتر می‌شوند ابعاد دیگری از زیبایی را نمایان ساخته‌اند و دیگر ظاهر زیبا تنها مفهومی نیست که زیبایی حقیقی را تعریف کنند.

داو با یادآوری این دستاوردها، تجربیات و ارزش‌ها که تنها به واسطه گذران سن به دست می‌آیند درصدد است تا با بازتعریف زیبایی آن را در معنای واقعی خود به مخاطب نشان دهد. مفهومی متعالی که در آن هر زنی، در هر سنی زیباست، چون حتی اگر سرمایه‌هایی نظیر شادابی و طراوت جوانی رفته‌رفته کمرنگ شود، سرمایه‌هایی گران‌بهاتر که تجربیات، دستاوردها و ارزش‌های اجتماعی و فردی هر انسانی هستند جای آن را می‌گیرند و با یادآوری ارزش این گوهرهای همیشگی هر بار که در آینه خودمان را بنگیریم به زیبایی واقعی که به آن دست یافته‌ایم پی می‌بریم پس ما در هر سنی که باشیم، زیباییم.

Back to top